19 AUGUST 2020   l   RUNNERS' LAB

Achillespeesklachten voorkomen en genezen

Achillespeesklachten, één van de meest voorkomende blessures bij lopers en wandelaars.

Lopen is een laagdrempelige en populaire, maar helaas ook een impactgevoelige sport. Zowel recreatieve lopers als competitielopers krijgen vroeg of laat wel eens met blessures te maken. Uit onderzoek blijkt dat pijn aan de achillespees een veelvoorkomend kwaal is bij wandelaars en lopers.

De oorzaak is vaak een combinatie van verschillende factoren die uiteindelijk tot een vervelende achillespeesontsteking kunnen leiden. In het slechtste geval kan de pees zelfs volledig kan afscheuren.

Pak de oorzaak aan

Bij acute pijn kunnen ontstekingsremmers en ijsapplicatie tijdelijk een oplossing bieden, maar de echte oorzaak wordt hiermee niet aangepakt. Voorkomen is immers beter dan genezen, maar hoe voorkom je deze achillespeesklachten nu? Of als je er al mee te maken hebt, hoe zijn ze te genezen? Wij geven je graag enkele belangrijke tips.

Doorbloeding bevorderen

achillespeesklachten_runnerslabEen belangrijke factor in het voorkomen en behandelen van achillespeesklachten is de mate van vascularisatie of doorbloeding. De achillespees is de dikste en sterkste pees in het lichaam. In tegenstelling tot spieren hebben pezen een zwakkere doorbloeding. Een verminderde doorbloeding van een pees kan bij belasting al voldoende zijn om irritatie uit te lokken. Als deze irritatie niet serieus wordt genomen, zijn de gevolgen navenant. Een goede warming-up en cooling-down is essentieel, want het zorgt ervoor dat de doorbloeding van de achillespezen gestimuleerd wordt. Dat klinkt misschien ontzettend saai, maar geloof ons, je zal er zeker rendement uit halen.

Falke Achilles sok

falke_achillessok_runnerslab_webshop

Duitse sokkenfabrikant Falke heeft een medische sok ontwikkeld speciaal voor sporters met achillespeesklachten. Aan de binnenkant van de sok zitten kleine silicone-nopjes ter hoogte van de zijkanten van de hiel en achillespees. Dankzij deze nopjes wordt de doorbloeding lokaal extra gestimuleerd tijdens het lopen.

Flexibiliteit en versterking

De nodige aandacht voor het rekken en versterken van de achillespees en kuitspieren zal helpen om de gehele keten sterk en flexibel te houden. Gebruik bijvoorbeeld traptreden voor excentrische kuitoefeningen. Na een aantal dagen oefenen zal je tijdens het lopen al snel een verschil merken.

Soepel bindweefsel

Omdat de meeste sportievelingen niet de luxe hebben om na iedere training uitgebreid gemasseerd te worden of niet telkens naar een kiné kunnen gaan, kan je myofasciale therapie eenvoudig thuis toepassen. Met een foamroller masseer je zelf het spierweefsel en het omliggende bindweefsel (fascia) los. Pijnlijke spanning van de spieren en pezen kan hiermee worden verminderd. Door een paar minuten per dag te foamrollen, maak je ook verklevingen van het bindweefsel los. Soepel bindweefsel zorgt ervoor dat jouw spieren en pezen vlotter langs elkaar kunnen glijden. Een Hypervolt massagetoestel kan eveneens een soepel bindweefsel bevorderen.

"Een pees is zoals een lederen riem, die moet je ook soepel houden anders gaat hij barsten en scheuren."

Haat-liefdeverhoudingfoamrol_achillespees_runnerslab_webshop

Foamrollen kan je zowel voor, tijdens, of ná je training doen om het herstel te bevorderen en afvalstoffen sneller af te voeren. Ook op dagen dat je niet loopt kun je de foamroller gebruiken. Preventief. Veel lopers gebruiken de foamroller namelijk maar voor korte duur wanneer ze geblesseerd zijn of op advies van de kiné. Het is echter aan te raden om regelmatig de roller tevoorschijn te halen, al is het maar voor een paar minuten terwijl je naar je favoriete serie op Netflix kijkt.

black-roll-gratis-app-oefeningenGratis App met oefeningen

Geen idee hoe je moet starten met foamrollen en fasciatraining? Geen zorgen! Download heel eenvoudig de gratis Blackroll App met oefeningen voor je hele lichaam.

Evenwichtige trainingsopbouw

Een te snelle opbouw van het aantal kilometers of te veel snelle trainingen vlak na elkaar kunnen negatieve gevolgen hebben op de belasting van je achillespees. Een goede en evenwichtige trainingsopbouw is daarom belangrijk.
Wist je dat het opbouwen van spieren veel sneller gaat dan het opbouwen van de belastbaarheid van pezen? Daardoor ontstaan vaak de meeste blessures. Belastbaarheid is echter moeilijk te meten, daarom moet je goed naar je lichaam leren luisteren. Wellicht heb je je ooit al eens afgevraagd waarom lange afstandslopers pas op latere leeftijd hun piek bereiken. Het antwoord zit hem deels in de betere belastbaarheid van pezen.

Investeer in goede schoenen

Ook je loop- en wandelschoenen spelen een belangrijke rol in de (over)belasting van je achillespees. Schoenen die niet zijn afgestemd op jouw unieke loopprofiel of schoenen die versleten zijn, vergroten de kans op blessures aanzienlijk. Ben jij een voorvoet-, midvoet- of hiellander? Heb je schoenen nodig met een hogere of lagere drop? Dit zijn allemaal belangrijke factoren om rekening mee te houden.

Twijfel je of jouw huidige schoenen de juiste zijn? Of ben je niet zeker of ze misschien wel al versleten zijn? Maak dan meteen een afspraak bij onze adviseurs en breng je huidige schoenen mee.

achillespeesMedisch advies

Wees niet eigenwijs en trek tijdig aan de bel wanneer je last hebt van je "achille". Bij ernstige klachten of blessures is het raadzaam om hiermee altijd naar een sportarts of kiné te gaan. Hoe eerder je de oorzaak aanpakt, hoe sneller je er weer vanaf bent.

Tags: blessurepreventie, achillespeesklachten, Keep On Running

Deel dit artikel


the latest news

ADVIES

Testpanel spreekt zich uit | Nike Air Zoom Pegasus blijft zichzelf heruitvinden

Als we al over versie 39 mogen spreken, dan weet je dat de Nike Air Zoom Pegasus zijn strepen heeft verdiend. Aan lovende woorden over dit model geen gebrek. Zijn ze ook van toepassing op de nieuwste versie? Enkele lopers namen de proef op de som.

Tags: Nike Air Zoom Pegasus 39, Nike

ADVIES

Active walking schoenen | De schoenen waarvan je niet wist dat je ze nodig hebt

Active walking. Wij doen het, jij ongetwijfeld ook. Maar doe je het met de juiste schoenen? Dat is maar de vraag. Kom tussen 20 en 30 juni langs in één van onze winkels en geniet van 20% korting op active walking schoenen.

Tags: Active walking

ADVIES

Onder de aandacht | Hoe beïnvloedt sport het mentaal welzijn?

Opgelet: inhoud met sterk deskundig advies. Niet van ons, een schoenmaker blijft bij zijn leest. We schakelden sportpsychologe en ex-topsporter Eline Berings in. Met de steun van New Balance hebben we het over het effect van sport op mentaal welzijn.

Tags: Mental Health, Eline Berings, New Balance, New Balance Running


Maak een afspraak

DE GROOTSTE LOOPSPECIAALZAAK VAN BELGIË